vrijdag 25 januari 2008

Podcast voor het taalonderwijs

De komende maanden heb ik veel bijeenkomsten waar Engels wordt gesproken. Nu ben ik van de generatie vóór de Mammoet. Op de HBS heb ik honderden brieven in de Engelse-Franse en Duitse taal moeten schrijven en lezen. Geen probleem,...maar het vlot spreken van de taal geeft meer problemen. Ik kan me aardig redden, maar vaak kom ik toch niet op dat ene woord of uitdrukking. Wat is bijvoorbeeld "stopcontact" in het Engels?
Om "warm te lopen" zet ik met iTunes vaak podcasts op mijn iPod. Ideaal om in de stemming te komen. Maar ook zonder iPod zijn deze podcasts ideaal om ingezet te worden in het onderwijs. Laat de deelnemer naar een tekst luisteren en vervolgens daarop mondeling/schriftelijk reageren.
Op bijgevoegde site zijn er zelfs lesbrieven (tegen betaling) te krijgen per thema. Misschien een tip voor de taaldocenten binnen jouw team

Veel plezier

2 opmerkingen:

ik ga zei

Kijk ook eens naar de mogelijkheden van Kantalk:
About KanTalk
"We make it easy to practice spoken English. Using our conversation lesson plans as guide, you can practice with others at ease; through YouTube video transcribing, you can improve your listening comprehension; through easy recording, you can receive feedback about your accent and pronunciation. As a member of this learning community, you can connect with many other learners and teachers through Skype, text message, group and email. You can also find partners for language exchange in this growing social network.
We had studied a second language before, but were frustrated when we were unable to speak the language after years of study. Passive and limited classroom learning didn't work, as we learned. We need to make it fun, active and engaging. That's how we want to build Kantalk."


Lots of succes and hope to hear where you're travelling to what for:-)

Raymond Vermeulen zei

Hartelijk dank Willem. Ga ik zeker naar kijken!!